Mintegy tízezer ember idő előtti halálát okozza a dízelgépkocsik nitrogén-oxid kibocsátása az Európai Unió 28 tagállamában, Norvégiában és Svájcban – mutatták ki európai kutatók új tanulmányukban.
A Norvég Meteorológiai intézet, a Svéd Chalmers Műszaki Egyetem és az ausztriai székhelyű International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) kutatói kimutatták, hogy évente 425 ezer ember idő előtti halála hozható kapcsolatba a légszennyezéssel az EU 28 tagállamában, Norvégiában és Svájcban. Az idő előtt elhalálozás több mint 90 százalékát a szállópor-ártalomból eredő légzőszervi és szív-és érrendszeri megbetegedés okozza.
A járművek üzemanyagának égéstermékeiből származó nitrogén-oxid a szállópor-szennyezés egyik előfutára. A kutatók becslései szerint a dízelgépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátása évente nagyjából tízezer ember idő előtti halálát okozza. Mintegy felüknek, nagyjából ötezer embernek az idő előtti halála annak számlájára írható, hogy ezen gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátása jóval magasabb a hivatalosan megjelölt értéknél.
A benzinmotoros gépkocsik nitrogén-oxid kibocsátása alacsonyabb. „Ha a dízelgépkocsik kibocsátása ugyanolyan alacsony lenne, mint a benzinmotorosoké, a tízezer idő előtti elhalálozás mintegy háromnegyede, azaz 7500 elkerülhető lenne” – idézte Jens Borken-Kleefeldet, az IIASA közlekedési szakértőjét az Eurekalert tudományos hírportál.
A dízelgépkocsikból eredő nitrogén-oxidhoz köthető idő előtti elhalálozás a legmagasabb Olaszországban, Németországban és Franciaországban ezen autók elterjedése miatt. A szakemberek azonban azt is kiemelték, hogy Olaszországban az egy főre jutó kockázat kétszer akkora, mint Franciaországban.
„Ez a káros légszennyezést tükrözi, különösen az erősen szennyezett Észak-Olaszországban” – tette hozzá Jan Eiof Johnson, a Norvég Meteorológiai Intézet kutatója.
Az ilyen eredetű légszennyezéssel összefüggésbe hozható idő előtti elhalálozás legkisebb kockázatát Norvégiában, Finnországban és Cipruson mutatták ki, ahol a többi vizsgált országhoz viszonyítva egytizennegyed a kockázat.
Az Environmental Research Letters folyóiratban közzétett kutatás eredményei két évvel az után láttak napvilágot, hogy az amerikai Környezetvédelmi ügynökség bejelentette, hogy a Volkswagen kijátszotta a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó helyi előírásokat, gépjárműveik hivatalosan megjelölt nitrogén-oxidok kibocsátása nem egyezik meg a valós károsanyag-kibocsátással.
Forrás: MTI