Már a magyarok 90 százaléka tájékozódik egészségügyi panaszáról az internetről, 70 százalék pedig a telefonhoz nyúl, hogy megtudja, mitől érzi rosszul magát. A Covid óta 30 százalékkal többen használnak digitális egészségügyi megoldásokat, a telemedicina a társadalom peremén élő csoportoknak is segítséget nyújt – hangzott el a Semmelweis Egyetem „E-orvosok és e-páciensek Magyarországon” projektzáró konferenciáján, melyet az Index közöl.
„Húsz éve olyan paradigmaváltás történt az egészségügyben, amire az emberiség több száz éves történetében nem volt példa. Régebben voltak sámánok, törzsi varázslók, akik egész másképp működtek, mint akár egy hatvanas évekbeli orvos. Mégis hasonlítottak abból a szempontból, hogy az adott közösségben ők voltak azok, akikhez egészségügyi problémák esetén fordulni lehetett. Ma pedig panaszaink esetén a telefonunkhoz nyúlunk” – nyitotta meg a konferenciát dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet igazgatója.
A pszichiáter elmondta, hogy rendelései alatt maga is tapasztalja ennek hatásait. „Doktor úr, az én esetemben a szerotoninteória elbukott” – ezzel jött hozzá az egyik alvászavarral küzdő beteg. Persze ahogy a professzor rámutatott, a szerotoninnak semmi köze az alváshoz. „Az jó, hogy minden egészségügyi információ elérhető az interneten, de ennek vannak hátrányai is. Mindenkinek volt olyan ismerőse, aki a Covid miatt halt meg, a lakosság harmada mégsem oltatta be magát”– mutatott rá a Magatartástudományi Intézet igazgatója. A digitális egészségügy előnyei közé sorolta, hogy a társadalom peremére szorult rétegek ellátását is segíteni lehet ezzel, megkönnyítve a hozzáférést a szegregátumban élők, az idősek, és akár a hajléktalanok számára is.
Békási Sándor, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egészségügyi Centrumának intézményvezető főorvosa elmondta, hogy a hajléktalanok kétharmadának van mobiltelefonja, minden második héten csatlakoznak az internetre a menhelyek ingyenes wifiszolgáltatásán keresztül. A segélyszervezet tavaly erre alapozva indította el körükben telemedicinaprogramját. A szociális munkások közreműködésével tudták lebonyolítani az online háziorvosi ellátást, amelyben egy év alatt több mint 100 embert láttak el. Magas vérnyomást, cukorbetegséget és hepatitiszt is diagnosztizáltak a DocRoom Egészségügyi Kutatási Programja keretében.
Győrffy Zsuzsa és Girasek Edmond a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének docensei, a Digitális Egészségügyi Megoldások az Orvoslásban (D.E.M.O.) projekt vezetői a 2021–2024 közötti ezer fős országos reprezentatív kutatás további eredményeiről szólva elmondták, hogy a teljes lakosságot nézve már 90 százalék tájékozódik egészségügyi panaszairól az interneten. A betegek negyede az orvosi vizit előtt is online informálódik állapotáról, harmaduk a diagnózis után is. A szakemberek ezt azzal magyarázták, hogy egyre többen készülnek fel az orvossal való találkozásra, akit az elsődleges információforrásnak tartanak, majd betegségükről böngésznek, sokszor már az orvos által ajánlott oldalakról.
Egyre digitalizáltabbak a páciensek, négy év alatt nőtt az eRecept kiváltók, az online időpontfoglalók aránya, előbbit a magyarok 80, utóbbit 70 százaléka használja. A válaszadóik körében ezek ismertsége már meghaladta a 90 százalékot. A telemedicinás eljárásokat (e-mail, telefonos konzultáció) sokan (80 százalék felett ) kényelmesnek tartják, úgy vélik, időt spórolnak vele, de 61,4 százalék szerint ezzel személytelenebbé válik az ellátás. Nagyjából megegyezik ezzel azok aránya, akik félreértelmezték az adatokat. A felmérésből az is kiderült, hogy a 65 felettiek 70 százaléka használ egészségügyi célra digitális megoldást kommunikációra, adminisztrációra, vagy eszközt állapotának monitorozására. Háromnegyedük nyitott további innovatív megoldásokra.
A Semmelweis Egyetem ingyenes tünetellenőrző HELP applikációját már 224 ezren töltötték le, közülük 8 ezren külföldről, a szomszédos országok mellett Kínában, az Egyesült Államokban, Kanadában is használják magyar ajkúak – ismertette Kovács Eszter kommunikációs igazgatóhelyettes. Mint rámutatott, Magyarországon az emberek 70 százaléka a telefonjához nyúl, ha panaszai vannak. Annak érdekében, hogy hiteles forrásból kapjanak tájékoztatást, gyermek- és felnőtt szakorvosokkal együtt alkották meg a ma már 740 sérüléssel, betegséggel és egyéb egészségügyi állapotokkal, például terhességgel kapcsolatos információkat tartalmazó rendszert.
Az volt a célunk, hogy az egészségügyi szakembereket tehermentesítve felismerjük az akut helyzeteket – fogalmazott. A megadott válaszok szerint öt kimenetele van annak, hogy milyen gyorsan kell orvoshoz fordulni.
Forrás: Index