Magyarázkodásra kényszerült a Facebook vitatott pszichológiai kísérlete miatt, amelynek során 2012-ben egy héten át manipulálta a hírfolyamot, azaz befolyásolta, milyen érzelmekkel találkoznak a felhasználók. Csaknem 700 ezer Facebook-használó volt tudtán kívül részese a tesztnek.
A két amerikai egyetem, a Cornell és a Kaliforniai Egyetem közreműködésével végzett kutatás egy héten át folyt 2012-ben. A kísérletben arra voltak kíváncsiak, hogy „változtatnak-e a felhasználók a posztolási szokásaikon attól függően, hogy milyen érzelmekkel találkoznak barátaik hírfolyamába” – idézte a Facebook közleményét a BBC. A vizsgálatról az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közzétette tanulmány szerint azok a felhasználók, akik hírfolyamukban kevesebb negatív történettel találkoztak, maguk is kisebb eséllyel írtak negatív híreket magukról, és fordítva.
Többen bírálták a kutatás módszereit, mások aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy milyen hatása lehet egy ilyen vizsgálatnak. „Egyetlen felhasznált adat sem kapcsolódott egy-egy adott személy Facebook-fiókjához” – magyarázta a közösségi portál.
Adam Kramer, a Facebook munkatársa, a tanulmány egyik szerzője elmondta: „úgy éreztük, fontos, hogy utánajárjunk annak a közkeletű aggodalomnak, hogy ha barátaik pozitív hangulatú híreit olvassák, akkor a felhasználók rosszul érezhetik magukat.” Kramer szerint ezt sikerült cáfolniuk, tehát nincs ilyen alapja a közhiedelemnek, hogy a pozitív bejegyzések negatív érzelmeket generálhatnak bennünk.
Az is foglalkoztatta a kutatókat, hogy ha a Facebook-használók barátaiktól negatív szövegeket olvasnak, az talán arra készteti őket, hogy ne látogassák az oldalt – tette hozzá. „Megértem, sokan miért tartják aggasztónak a tesztünket. Szerzőtársaimmal együtt igen sajnáljuk, hogy ilyen félelmeket váltott ki a kutatás” – mondta Karmer.
1 hozzászólás
Józsa Emese liked this on Facebook.