A gyermekkori elhízás lassan az egyik legaggasztóbb közegészségügyi problémává válik. 2017-es adatok alapján Európában a 6-9 év közötti fiúk 29 százaléka, illetve a lányok 27 százaléka túlsúlyos vagy elhízott, a tendencia pedig folyamatosan növekszik. Szakemberek szerint ezek a gyerekek jó eséllyel felnőttként is elhízottak maradnak, illetve nagyobb valószínűséggel alakul ki náluk fiatal korban cukorbetegség, valamint szív- és érrendszeri megbetegedés. A metabolikus szindróma előfordulásának fokozott kockázata mellett a gyermekkorban elhízott serdülőknél a rákbetegség kockázata is megnő, a szerteágazó gazdasági következményekről nem beszélve.
Gyermekkorban, az étkezési szokások kialakulásának idején alapvető fontosságú az egészséges táplálkozás felé terelni a kicsiket. Az ilyenkor rögzülő preferenciák ugyanis közvetlen hatást gyakorolnak általános egészségükre, jóllétükre, illetve az elhízás kockázatára. Ahogy idősebbé válnak, sajnos egyre inkább ki vannak téve a kártékony reklámoknak, sőt a magas só-, cukor- és zsírtartalmú feldolgozott élelmiszerek könnyű elérhetősége révén az egészségtelen ételek sokaságának. Ez lehet otthon, illetve a közintézményekben is, ahol számottevő időt töltenek – emlékeztetett Aszalós Albert Zoltán, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjának (EMK) projektvezetője.
Jelenleg mindössze néhány uniós ország képes a feldolgozott élelmiszerek kínálatának márkaszintű ellenőrzésére. A gyermekeknek szóló élelmiszerreklám és -marketing jórészt szabályozatlan, sok oktatási intézményben, így az óvodákban és iskolákban pedig hiányoznak a jó minőségű élelmiszerek – tette hozzá.
A program indulása óta komoly ismeretanyag gyűlt össze a témában, amelyet a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központja (EMK) koordinálásával a www.bestremap.eu oldalon, valamint közösségi média platformokon, különösen a projekt Facebook- és Instagram-oldalán keresztül tettek nyilvánosan elérhetővé. A projekt népszerűsítése érdekében az EMK a fentiek mellett egy dinamikus kommunikációs kampányt is elindított, amely nemcsak a résztvevő országokat köti össze, hanem magát az érintett korcsoportot is megpróbálja elérni.
Egy 9 éves gyermek átlagosan napi 2 órát tölt az interneten. Ennek fényében projektpartnereink közösségi média szakértőivel egyeztetünk éppen, hogy európai szinten is hatásos üzenetet fogalmazzunk meg” – emelte ki a projektvezető.
Forrás: Semmelweis Egyetem