Az Egyesült Királyságban egyre több fiatalnak nem megfelelő a motorikus képessége ahhoz, hogy hagyományos építőkockákkal játsszon – hívják fel a figyelmet a jelenségre a brit tanárok, akik szerint a problémát a táblagép és okostelefon függősége és azok széles körben való elterjedése okozza.
Az angol Tanárok és Oktatók Egyesülete szerint egyre nagyobb számban vannak azok a gyerekek, akik nem tudnak hagyományos tollal és papírral dolgozatot írni, mivel memóriájuk súlyosan sérült a túlzott képernyőhasználat miatt. Ezzel szemben már a három és négy éves gyermekek is tisztában vannak azzal, hogyan kell az érintőképernyőt kezelni. Ugyanakkor egyáltalán vagy alig képesek az ujjaikat megfelelően használni, miután órákat töltenek az iPad előtt.
Az egyesület tagjai ezért arra kérik a szülőket, hogy szorítsák vissza a túlzott táblagép használatot, sőt, éjszakára egész egyszerűen kapcsolják ki a Wi-fit, hogy megelőzzék a további problémákat.
A legutóbbi felmérések szerint Angliában a tavalyi évben robbanásszerűen nőtt a táblagépek piaca: 2013-ban 20%-ról 51%-ra nőtt azoknak a háztartások száma, amelyek rendelkeznek ilyen eszközzel.
A lankadó figyelem mögött a szakértők szerint a technológia robbanásszerű elterjedése áll, mely komoly veszélyeket hordoz magában és kritikus hatással lehet a gyermekek szociális és fizikai fejlődésére. Egyre több olyan fiatal pácienst kezelnek kényszerbetegségre utaló tünetekkel, akiknek már gyógyszeres kezelés szükséges. A pszichiáterek többsége szerint a betegségek hátterében az internet és a digitális eszközök szinte születéstől való használata áll.
Colin Kiney észak-ír tanár az egyesület által szervezett manchesteri oktatási konferencián elhangzott előadásában kifejtette: “olyan gyerekekről van szó, akik már az iskolába úgy érkeznek meg, hogy az egész éjszakát számítógépes játékokkal töltötték, és a figyelmük olyan gyorsan ellankad, mintha ott sem volnának. Több kollegával beszélgetve ők is megerősítették, hogy egyre nő azoknak a gyermekeknek száma, akik fantasztikusan ügyesek az érintőképernyők használatában, ugyanakkor képtelenek arra, hogy más diákokkal szocializálódjanak vagy éppen hagyományos építőkockákkal játszanak. Legtöbbször pont azokról a diákokról van szó, akiknek a szüleik nagyon büszkék arra, hogy gyermekük milyen ügyesen kezeli a táblagépeket vagy okostelefonjaikat.”
A jelenség kapcsán az egyesület egy akcióprogram kidolgozását tűzte ki célul, “legjobb út előre” (Best Way Forward), melynek célja, hogy az iPad és iPhone függő diákokat visszaterelje a helyes útra. Felhívják a figyelmet arra, hogy az új technológiák okozta állandó fáradtság, súlynövekedés és kényszerbetegségek ellensúlyozása közös feladat, a szülők felelőssége is. A diákok képtelenek teljesíteni a hagyományos felmérőkön, mert annyira függnek a számítógépek nyújtotta azonnali segítségtől, és képtelenek arra is, hogy megfelelően értelmezzék és megtanulják az olvasókönyvekben található tananyagot.
Forrás: telegraph.co.uk
1 hozzászólás
Józsa Emese liked this on Facebook.