Legtöbbször hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy a gyerekek az óvodát elhagyva megszokják az új helyzetet, hiszen nem csak az intézmény, a közösség és a tevékenység ismeretlen még számukra, hanem az is, hogy az iskolában új szabályrendszerhez kell alkalmazkodniuk – mondja Bognár Emese, a Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának klinikai szakpszichológusa. Hozzáteszi, első osztályban a tanulás mellett sok új kihívással találkoznak a gyerekek, a napirend sokkal kötöttebb lesz, mindent gyorsabban és hatékonyabban kell csinálni – az étkezéstől, az öltözésig.
Az alkalmazkodást, iskolára való felkészülést segíti, ha a gyerekeket bevonják a szülők az ilyenkor szokásos teendőkbe: például a tanszerek és a tolltartó kiválasztásába, vagy abba, hogy együtt pakolják be a táskát, tornazsákot
– emeli ki Bognár Emese.
Az iskolakezdés minden gyermek életében mérföldkő, hiszen belép az életükbe a teljesítményalapú értékelés és ez hatalmas változás egy 6-7 éves számára. Fontos, hogy a szülők felismerjék, reális elvárásokat kell megfogalmazniuk a gyerekeikkel szemben, hiszen a kicsik nem fognak azonnal írni, olvasni, számolni, vagy a 45 perces órákat végig ülni. Ezért legtöbbet azzal tudnak nekik segíteni, ha nem a teljesítményre koncentrálnak, hanem inkább a befektetett munkát értékelik, és rendszeresen dicsérik őket. Fontos, hogy a gyermek ne azt érezze, hogy a szülői szeretet attól függ, ő hogyan teljesít az iskolában – teszi hozzá a szakember. Az iskolakezdés, a teljesítmény-centrikusság, az otthoni elvárásoknak való megfelelés is hozzájárulhat ahhoz, hogy az egyébként érzelmileg stabil gyerekek is szorongjanak.
Forrás: Semmelweis Egyetem