Nutrivigilancia.hu néven indult el az a weboldal, ami online lehetőséget biztosít az étrend-kiegészítőkre vonatkozó mellékhatások bejelentésére. A felület ötletgazdájával, prof. Csupor Dezső egyetemi tanárral, az SZTE Gyógyszerésztudományi Kara Klinikai Gyógyszerészeti Intézet vezetőjével egyebek mellett arról is beszélgetett a Gyógyszerészi Hírlap, hogy a gyógyszerészek hogyan segíthetnek az oldal népszerűsítésében.
Miért irányult a figyelme az étrend-kiegészítők felé?
Talán pont az jellemző rám is, ami magára a gyógyszerész hivatásra. A gyógyszerészet is interdiszciplináris, a biológiától a kémián, az orvostudományon keresztül a vegyiparig sok mindenhez kapcsolódik. Én is ilyen vagyok. Gyógynövénykutatóként kezdtem a pályámat, kifejezetten kémiai vizsgálatokat végeztem. Innen jutottam el oda, hogy egyre inkább az érdekelt, hogy milyen vegyületek vannak a növényekben, azok hogyan és menynyire hatnak az emberre? Ezekhez klinikai vizsgálatok kellenek, végül így kerültem farmakognóziáról, tehát a gyógynövényes tanszékről a Klinikai Gyógyszerészeti Intézetbe. De konkrétabban fogalmazva: 2004 óta, mióta megjelentek az étrend-kiegészítők a piacon, látható volt, hogy kockázatot hordoz magában az, hogy ezek a termékek engedélyezés nélkül kerülnek forgalomba. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a piacra kerülést nem előzi meg minőség-ellenőrzés a hatóságok részéről. De nemcsak ez probléma,hanem az is, hogy nem gyűjtik szisztematikusan az adatokat arról, hogy milyen mellékhatások jelentkeznek e termékek használatánál. A gyógyszereknél már nagyon régóta működik a gyógyszermellékhatás-figyelés, jóllehet a gyógyszerek úgy kerülnek forgalomba, hogy előtte már kipróbálják őket a klinikai vizsgálatok során, és a mellékhatások egy részét azonosítják, még mielőtt forgalomba kerülnek. Az étrend-kiegészítők ezzel szemben jellemzően klinikai vizsgálat nélkül kerülnek forgalomba, így elméletileg nagyobb az esély a váratlan mellékhatásokra, hiszen az kipróbálásra akkor kerül sor, amikor első fogyasztó megveszi a terméket.
A mellékhatások figyelésének nem hatósági feladatnak kéne lenni?
Az elmúlt években ezt hatóságilag nem oldották meg, ezért gondoltuk azt, hogy elindítjuk ezt a felületet. Nyilván ez nem egy tökéletes rendszer, tökéletesebb lenne, ha a hatóság csinálná, de legalább elkezdünk valamit, ami remélhetőleg továbbfejlődik. Ez nem egy személyes „hiúsági projekt”, hanem egyszerűen csak meg akarjuk mutatni, hogy van egy probléma, amire megoldást kell nyújtani. Mi elkezdtünk valamit, ami ugyan nem tökéletes, de megvan benne a lehetőség a továbblépésre. A következő lépést mi is igyekszünk megtenni. Például most nem lehet nevet, e-mail címet megadni, teljesen anonim a rendszer. A következő lépés majd az lesz, hogy lehetőséget biztosítunk az említett adatok megadására, de ehhez adatvédelmileg fejleszteni kell a rendszert. Jelenleg nincs olyan csatorna, ahol visszajuthat a panasz a gyártóhoz. Maximum az fordulhat elő, hogy a fogyasztók panasz esetén kikeresik az interneten az adott cég telefonszámát és fölhívják. De nem mindenki akarja vállalni azt a konfrontációt, hogy egy céggel vitatkozzon. Az, hogy a nutrivigilancia.hu-n keresztül jelenti be, anonimitást ad, és nem kell konfliktust vállalnia senkivel.
Kikkel közösen készítették ezt a felületet?
Az ötletet egy kutatási témához kapcsolódik. A Semmelweis Egyetemen az egyik PhD-hallgatóm „civilben” farmakovigilanciával, tehát gyógyszermellékhatásvizsgálattal foglalkozik. Miután az egyik projektjével éppen végzett, azon gondolkoztam, hogy mi legyen a következő témája. Akkor jutott eszembe, hogy ha amúgy is farmakovigilanciával foglalkozik, akkor ez kombinálható lenne az én érdeklődési területemmel. Innen indultunk, aztán ebbe több szakértőt is bevontunk a Semmelweis Egyetemről, a Szegedi Tudományegyetemről, és később a Magyarországi Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesületével (MÉKISZ) is konzultáltunk. Azt gondoltuk ugyanis, hogy ha az érdekelt feleket a gyártói oldalról is bevonjuk, akkor talán még komplexebb lesz az egész. Mi a MÉKISZ-t kerestük meg, mert ők eleve olyan alapon szerveződtek, hogy megpróbálják az etikus modellt terjeszteni az étrend-kiegészítő gyártásban, forgalmazásban.
Lehet, hogy még korai ezt kérdezni, de milyen eddigi tapasztalataik vannak?
Nem annyira korai, mert az első hét alatt már közel harminc bejelentés érkezett, és ezek nem voltak komolytalanok. Nem arról van szó, hogy valaki viccből beír valamit, és nem is úgy tűnt, hogy mondjuk, az egyik cég a másik termékéről írna rosszat. Ezek reálisnak tűnő bejelentések.
(…)
Kollégák mit tudnak segíteni abban, hogy egy minél szélesebb körben terjedjen?
Ez nagyon fontos kérdés. Az egyik az, hogy ha a tudomásukra jut bármilyen mellékhatás, tehát a beteg a patikában panaszkodik, akkor a gyógyszerész is megteheti a bejelentést – a bejelentő lapon jelezni lehet, hogy ki a bejelentő. Tehát, ha a gyógyszerész azt látja, hogy az adott beteg vagy fogyasztó, mondjuk, nem nagyon használ internetet, akkor megteheti a fogyasztó helyett a bejelentést. A másik pedig, hogy a gyógyszerészek azok, akik a rendszernek a létezéséről a fogyasztókat értesíthetik, hiszen ma már az étrend-kiegészítőknek igen jelentős arányban gyógyszertáron keresztül jutnak el a fogyasztókhoz.
Nem ez az első felülete, amit a betegek felvilágosítása céljából hozott létre munkatársaival együtt.
Valóban, de mindegyik nagyon különböző. A Ködpiszkáló egy ingyenes felületen írt blog volt, ezt még 11 évvel ezelőtt kezdtem el, teljesen hobbi szinten, csak azért, hogy ismerőseim kérdéseire válaszoljak. Aztán pont a COVID előtt vágtunk bele egy olyan weboldal létrehozásába, ami már egy kicsit profibb, tehát saját tárhelyen, nem egy ingyenes felületen található. Ez egy saját fejlesztésű információs oldal, ahol minden anyagot – legyen ez videó, szöveges vagy hanganyag – gyógyszerészek készítenek. Úgy láttam ugyanis, és ma is azt gondolom, hogy a gyógyszerészek tudására a társadalomnak nagy szüksége van, de az a néhány perc, amit a patikában a beteg a gyógyszerészszel eltölt, nem mindig elég arra, hogy minden információ átadódjon, és ezt próbáltuk pótolni az oldallal. Ez a pirulakalauz.hu. Van gyógyszerészi tanácsadói rovata, ahol az olvasóink a gyógyszerészektől kérdezhetnek és egy napon belül választ kapnak. Manapság már annyi ilyen-olyan információ is fölkerült az internetre, hogy szerintem most már az emberek kezdenek rájönni, hogy értékelniük kell a hiteles információkat. Átalakulóban vannak a dolgok, de szerintem lassan már sokakban megszületik a hiteles tájékozódás iránti igény. Akkor viszont el kell érnünk, hogy ne feltétlenül az internetes kereső első helyén lévő – nem biztos, hogy hiteles – információ alapján döntsenek, hanem kérjék ki a gyógyszerészek véleményét.
Forrás: Gyógyszerészi Hírlap 2024 január