A gyermekek 7-8 százalékát érintheti a nyelvfejlődési zavar – írja az ELTE. Az október 20-i, a Nyelvfejlődési Zavar Nemzetközi Napja alkalmából indult figyelemfelhívó kampányhoz az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara is csatlakozott.
A nyelvfejlődési zavarban szenvedők nehézségekkel küzdenek az anyanyelv elsajátításában, illetve beszédben és írásban való használatában. Ez a rendellenesség a gyerekek körülbelül 7-8 százalékát érinti, többségüknél felnőttkorban is fennmarad és hosszú távon befolyásolja társas kapcsolataikat, iskolai pályafutásukat, mentális egészségüket, munkavállalási lehetőségeiket. Ilyen helyzetben fontos szerepe van a szülői és szakértői tájékoztatásnak, a zavar korai felismerésének, a célzott logopédiai terápiának, valamint az elfogadó családi és pedagógiai környezetnek.
A nyelvfejlődési zavar még a gyerekekkel foglalkozó szakemberek (pedagógusok, orvosok, pszichológusok) számára is kevéssé ismert, ezért a jelenséget gyakran nem veszik észre vagy tévesen értelmezik. Egy nagy mintán végzett vizsgálatban Tomblin és munkatársai (1997) arról számoltak be, hogy bár az 5 éves gyermekek 7,4%-ánál diagnosztizáltak nyelvi zavart,
a szülőknek csupán 29%-a tudott korábban arról, hogy gyermeküknek beszéd- vagy nyelvi problémája van.
Hazánkban a logopédiai ellátásban részt vevő, felismerten nyelvi zavart mutató gyermekek aránya jóval kisebb, mint amennyire a nagymintás nemzetközi kutatások alapján számítani lehetne. A 2018/19-es tanévben a nyelvi zavarral diagnosztizált és köznevelésben logopédiai ellátásban részesülő gyermekek összesített aránya mindössze 3,55% volt, szemben a NYFZ 7,4-7,6%-os prevalenciájával.
Akiknél a nyelvi nehézséget nem ismerik fel időben, gyakran másodlagos tünetektől (szociális, érzelmi, tanulási és viselkedési problémák) is szenvednek. Ezt hivatott megelőzni a nyelvfejlődési zavar társadalmi ismertségét célzó kampány (Raising Awareness of Developmental Language Disorder – RADLD), amely Youtube-on, a csatlakozó szervezeteken keresztül és az október végén szokásos nemzetközi napon hívja fel a figyelmet a témára.
A kampányhoz csatlakozó hazai résztvevők a korábbi években többek között magyar fordítást készítettek az NYFZ-t bemutató díjnyertes rövidfilmhez (lásd fent) és az alapvető információkat közlő tudnivalókhoz, online kvízben hívták fel a figyelmet a legfontosabb tévhitekre, ismeretterjesztő cikket írtak a pedagógusok számára.
A nyelvfejlődési zavarban érintett gyerekek támogatására a Bárczin megalakult az MTA-ELTE Nyelvfejlődési Zavarok Kutatócsoport, mely az ellátási nehézségek okainak felderítését, továbbá óvodás és iskolás korban megvalósítható intervenciós módszerek fejlesztését és hatásvizsgálatát tűzte ki célul.
A 2023-as kampány kiemelt témája a többnyelvűség, amellyel kapcsolatban számos tévhitet próbál eloszlatni a Varsói Egyetem szakmai kiáltványa, melyhez a világ számos anyanyelvvel foglalkozó szakembere, köztük a BGGYK Logopédiai szakcsoportjának oktatói is csatlakoztak.
Forrás: ELTE BGGYK