2021. november 1-én lezárul a 2020. május 1-től tartó átmeneti időszak, mely az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) gyógyszeres eRecept moduljában, kizárólag a NEAK által engedélyezett, szűkebb terméklistán lévő gyógyászati segédeszközök elektronikus vényfelírására és kiadására nyújtott lehetőséget.
Ezt követően, már az EESZT eGYSE modulján keresztül kerülnek felírásra és kiadásra a gyógyászati segédeszközök.
Hasonlóan a megszokott gyógyszeres eRecepthez, minden orvos saját számítógépes programjával ír receptet, ami automatikusan elektronikus receptté válik és felkerül a „Tér”-be, ahonnan az ország bármely gyógyászati segédeszköz forgalmazójánál és érintett gyógyszertárában lekérdezhetővé válik.
A felírási igazolás korábbi felíró oldali kiadási kötelezettsége 2021. július 7-tel megváltozott. Elektronikus vényen történő segédeszköz és gyógyszerrendelés esetén, az orvos csak a beteg külön kérésére készít felírási igazolást (FIG). A felírási igazolást az orvos – a beteg választása szerint – papír alapon vagy elektronikus formában adja, így a FIG akár emailben, pdf dokumnetumként is elküldhető a páciensnek.
Megszűnt továbbá az orvosnak az a kötelezettsége, hogy a 14 éven aluli páciensnek történő vényírás esetén az EESZT-be feltöltött gyógyszeres és GYSE eRecepthez papír felírási igazolást is ki kellett állítania. A felírási igazolás nyomtatható fehér színű A4-es papírra és több vény adatait is tartalmazhatja. Fontos, hogy a nyomtatott FIG-et az orvos aláírásával és orvosi bélyegzőjének lenyomatával már nem szükséges ellátni.
Felhívják a figyelmet, hogy a veszélyhelyzet időtartama alatt, és annak megszűnését követően 90 napig a gyógyszerekre és gyógyászati segédeszközökre kiállított szakorvosi javaslatok érvényesek maradnak. A szakorvosi javaslat ideiglenes meghosszabbítását a háziorvosnak a páciens egészségügyi dokumentációjában rögzíteni szükséges.
Forrás: Magyar Gyógyszerészi Kamara