Bár házi kedvenceink túlnyomó többsége számára küzdelmet jelent a tárgyak nevének elsajátítása, szigorúan ellenőrzött körülmények között tesztelve tudásukat, találunk köztük olyanokat is, amelyek láthatóan könnyedén elég nagy szókincsre tudnak szert tenni – állítják az ELTE etológusai.
A Családi Kutya Program kutatócsoportja 40 kutyát intenzív, három hónapig tartó tréning programban képzett. A kutyáknak legalább két kutyajáték nevét kellett megtanulniuk, ugyanis ez a minimális számú tárgy ahhoz, hogy fel lehessen mérni, meg tudják-e különböztetni a tárgyakat a nevük alapján. A tréning program napi, kutya és gazdája közötti játékos interakciókat jelentett, amelyek során a gazda többször megismételte a játék nevét, valamint heti foglalkozásokat egy kutyakiképző vezetésével.
„Először azt feltételeztük, hogy a fejlődési tényezők, mint például a kölyökkori neuroplaszticitás (vagyis hogy a kölyökkutyák gyorsabban megtanulják a tárgyak neveit, mint a felnőtt kutyák), szerepet játszhat a folyamatokban, ezért a vizsgálatra felnőtt és kölyök kutyákat egyaránt toboroztunk – számol be Claudia Fugazza, a projekt vezető kutatója. – Ugyanakkor meglepődve tapasztaltuk, hogy az intenzív tréning ellenére a kutyák többsége függetlenül az életkorától nem mutatott bizonyítékot a tanulásra. Még meglepőbb volt, hogy 7 felnőtt kutya kivételes tanulási képességet mutatott:
a két játéknév mellett további 11–37 új nevet is megtanultak a vizsgálat során”
– folytatja a kutató.
E 7 kutya közül 6-nak már volt szókincse, azaz már tudta néhány játékának a nevét, amikor a vizsgálat megkezdődött. Az Oliva nevű hetedik kutya korábban nem tanult neveket, mégis mindössze két hónap alatt 21-et megtanult, tartva a lépést a többi 6 tehetséges szótanuló társával. Ez arra utalhat, hogy az objektumnevek elsajátításának kivételes képessége nem feltételez korábbi tapasztalatokat.
„Mind a 7 tehetséges szótanuló kutya border collie, egy olyan terelő fajta, melyet az emberrel való együttműködésre szelektáltak – magyarázza Shany Dror, a tanulmány társszerzője. – De fontos észben tartanunk, hogy azok között a kutyák között is volt 18 border collie, amelyeknél semmiféle bizonyítékot nem találtunk, hogy megtanulták volna a játékok neveit.” Sőt, a szakirodalomban is találunk más fajtájú szótanuló kutyákat. Például egy korábbi tanulmány ezt a képességet egy yorkshire-i terrier esetében írta le. Bár az esélyeket növelheti, nem szükséges, hogy border collie legyen egy kutya ahhoz, hogy tehetséges szótanuló váljék belőle.
„Érdekesnek tartjuk, hogy ebben a kognitív tulajdonságban (azaz a tárgynevek megtanulásának képességében) milyen
extrém mértékű az egyedek közötti variabilitás,
és úgy gondoljuk, hogy tudományos utazásunk még csak most kezdődik. A cél, hogy megértsük, honnan ered az ember vagy valamely más faj néhány egyedének adott területen mutatott különös tehetsége” – összegez Miklósi Ádám, az Etológiai Tanszék vezetője és a tanulmány társszerzője, aki szerint a kutyákat az emberi környezetben történő evolúciójuk és fejlődésük ideális modellfajjá tette a tehetségben, illetve a kognitív képességekben mutatkozó variációk eredetének tanulmányozására.
Hogy több ilyen ritka, tehetséges szótanuló kutyát toborozzanak kutatásaikhoz, az ELTE kutatói elindították a Genius Dog Challenge kampányt, amely a szociális médiának köszönhetően szerte a világon ismertté vált.
A teljes cikk a Scientific Reports folyóiratban olvasható.
Forrás: ELTE Biológiai Intézet / ELTE TTK