Az ELTE kutatói metaanalízissel bizonyították, hogy a mindfulness alapú programok csökkentik a rizikós csoportba tartozó 3–12 évesek viselkedésproblémáit.
A gyerekeknek szóló mindfulness-alapú programok hatékonyságát vizsgálta Vekety Boglárka, a Neveléstudományi Doktori Iskola hallgatója témavezetőivel, Garai-Takács Zsófiával (Neveléstudományi Intézet) és Alexander Logemannal (Pszichológiai Intézet).
A metaanalízis során összesen 21 kutatás tapasztalatainak összevonásával nézték meg, milyen hatással van az úgynevezett tudatos jelenlét terápia a figyelemzavaros és hiperaktív-impulzív viselkedésre. A napjainkban nagy népszerűségnek örvendő mindfulness alapú meditációs foglalkozások során a résztvevők figyelmüket a jelen történéseire irányítják és annak ítélkezésmentes elfogadását gyakorolják.
Az eredmények szerint a 3–12 éves korosztály figyelem- és impulzuskontrolljára pozitív hatással vannak a tudatos jelenlét alapú programok, a viselkedésproblémák csökkenést mutattak. A kutatók megfigyelték, hogy ez a hatás csak a tanári értékelések alapján volt kimutatható, a gyerekek és a szülők nem észlelték a viselkedésváltozást. Azok a gyerekek, akik a figyelem- és impulzuskontroll szempontjából hátrányos szociális helyzetük vagy fejlődési zavar (például ADHD) miatt rizikós csoportba tartoztak, nagyobb mértékű fejlődést mutattak tipikusan fejlődő társaikhoz képest.
A Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport publikációja az International Journal of Behavioral Development című folyóiratban jelent meg.
Forrás: ELTE PPK