Szombaton lesz a Lelki Egészség Világnapja. A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége, hagyományainak megfelelően 2020. évben is Rákóczifalván rendez szakmai találkozót a Világnap alkalmából. A rendezvény idei témája a COVID-19 járványhoz (is) kapcsolódva: Otthontér a segítő szakmában, segítő szakma az otthon terében.
Magyarországon idén 50 éves a telefonos lelki elsősegély nyújtásának gyakorlata. A Szövetség jelenleg 24 tag- és társszolgálatának Önkéntesei ma is az Alapítók által meghatározott célokat követik. Így az öngyilkosság megelőzése, a krízisek kezelése, a mentálhigiénés prevenció különös jelentőséget és figyelmet kap a Világnapról történő megemlékezés során, amely a Szolnoki Stáb Önkénteseinek szervezésében valósul meg.
A telefonszolgálatok a lelki egészségért
Éjjel-nappal hívható segélyszám: 116-123
Külföldről térítés ellenében hívható lelki elsősegély telefonszámok:+36 66 441 300; +36 62 436 570; +36 88 422 205
E-mail: sos116123@gmail.com
A modern társadalmakban a lelki problémák és megbetegedések számaránya, köztük az öngyilkosságé is nő. Magyarország ebben előkelő helyet foglal el még ma is a világranglistán.
Az öngyilkosságok számának növekedése miatt világszerte alakultak szervezetek a megelőzésre, hogy segítsék azokat, akik úgy érzik, önerejükből képtelenek kilábalni nehézségeikből: válsághelyzetbe jutottak. Ilyen prevenciós, megelőző szervezetek a lelki elsősegély telefonszolgálatok, amelyek önként vállalt feladata az öngyilkosság-megelőzés, krízis-intervenció és a mentálhigiénés prevenció.
A szolgálatok alapelvei:
- A névtelenség, anonimitás – a bizalom megőrzéséért,
- az állandó elérhetőség,
- a probléma-érzékenység, beleérző támasznyújtás,
- az élet – mint érték – képviselete.
A telefonos munka alkalmasságon és önkéntességen alapul. A munkatársak célja, hogy a kritikus helyzeteket megelőzzék, a bajba jutott embert hozzásegítsék problémái megoldásához.
Magyarországon az első telefonszolgálat 1970-ben alakult. Egy ügyelővel, egy telefonnal kezdődött, ma több mint 500 önkéntessel 22 szolgálat működik, az ország bármely részéről elérhető, mobilról is hívható.
A telefonszolgálatok hármas feladata:
- A mentálhigiénés prevenció, a lelki egészség védelme. A pszicho-szociális problémák kínzó terhet jelentenek a mindennapokban, konfliktusok, életvezetési nehézségek forrásai. Hogy e problémák ne váljanak krízissé, a segítő szervezetek – tanácsadás, informálás, kezelőhelyhez irányítás és kísérés formájában – támogatást nyújtanak.
- A krízis-intervenció. Ha a személy szembenézve az őt veszélyeztető körülményekkel, azokat sem kikerülni, sem megoldani nem tudja, krízisbe kerül. A személyiséget veszélyeztető krízis megoldásához külső segítségre van szüksége, s ez a segítség a krízis-intervenció. Sajátos előnnyé válhat az, hogy a krízisben hétköznapi kommunikációs szabályokat már betartani képtelen ember – miközben kommunikációs „adás-erőssége” lecsökken –, a hanggal, a vokális csatornán még képes közölni gondolatait.
- A harmadik feladat az öngyilkosság-megelőzés, amely – az élet értelmére keresett válasz megtalálásához nyújtott – emberi segítség. Az öngyilkossági veszélyeztetettség csökkentése, a végzetes „megoldások” értelmes cselekvésbe fordítása, a krízishelyzet problémahelyzetté alakítása a kliens és a segítő közös felelőssége.
Forrás: OS/LESZ