Ellenkampányt szervez az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a dohányipar agresszív taktikáira reagálva: idén május 31-én a Dohányzásmentes Világnap alkalmával kívánja felhívni a figyelmet a cigarettázáshoz kapcsolódó egészségügyi és gazdasági károkra.
Az idei világnap jelmondata: „A fiatalok védelme a dohányipari manipulációktól, valamint a dohányzás és nikotinhasználat mellőzése.”
A dohányipar évtizedek óta agresszív és jelentős erőforrásokkal támogatott stratégiákat alkalmaz szándékosan annak érdekében, hogy vonzalmat ébresszen a fiatalokban a dohány‐ és nikotintermékek iránt. Az iparági belső dokumentumok szerint a dohányipari cégek mélyreható kutatásokat és számításokon alapuló megközelítéseket alkalmaznak a dohányzók új generációjának bevonására, a terméktervezéstől a marketingkampányokig, amelyek célja az, hogy a dohányzásnak tulajdonítható betegségek következtében elhunyt dohányfogyasztók millióit új fogyasztókkal: a fiatalokkal pótolják.
Hogyan manipulálja a világban a dohányipar és a kapcsolódó iparágak az ifjúságot?
- A fiatalok számára vonzó ízesítések használata a dohány‐ és nikotintermékekben, mint például a cseresznye, a rágógumi és a vattacukor, ami arra ösztönzi a fiatalokat, hogy alulértékeljék a kapcsolódó egészségkockázatokat és elkezdjék ezeket használni
- Letisztult formatervezésű és vonzó termékek, amelyek könnyen hordozhatók és megtévesztően néznek ki (pl. USB pendrive)
- A hagyományos cigaretták „ártalomcsökkentett” vagy „tisztább” jelzőkkel minősített alternatíváinak reklámozása, objektív tudományos eredményekkel történő alátámasztás nélkül
- Hírességek/véleményformálók (influencerek) szponzorálása és dohánymárkák által szponzorált versenyek szervezése a dohány‐ és nikotintermékek népszerűsítésére (pl. Instagram véleményformálói)
- Üzletekben történő marketing a gyermekek által gyakran látogatott boltokban, ideértve az édesség, snack vagy üdítőitalok közelében történő elhelyezést, továbbá az eladók anyagi jutalmazása annak biztosítása érdekében, hogy termékeiket a fiatalok által látogatott helyszínek közelében, vagy kirakatokban jelenítsék meg
- Cigaretta szálanként történő értékesítése, egyéb dohány‐ és nikotintermékek értékesítése az iskolák közelében, ami olcsóbbá és egyszerűbbé teszi az iskoláskorú gyermekek számára a dohány‐ és nikotintermékekhez való hozzáférést
- A dohánytermékek közvetett marketingje filmekben, televíziós és online műsorokban
- Dohánytermék árusító automaták kihelyezése a fiatalok által gyakran látogatott helyszíneken, vonzó reklámmal és csomagolással álcázva, annak érdekében, hogy kikerüljék a kiskorúak számára történő értékesítésre vonatkozó szabályokat
- A dohányzásra vonatkozó szabályozás fellazítására irányuló peres ügyek, beleértve a figyelmeztető feliratokat, az értékesítési helyen történő képernyős kijelzőket, valamint a gyermekek korlátozott hozzáférésére és a marketingre vonatkozó rendeleteket (különösképpen a dohánytermékek iskolák közelében történő értékesítésének és reklámozásának tilalmára vonatkozó rendelkezéseket).
A leszokásban komoly segítséget nyújthat az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet, amelynek szakemberei a 06-80-44-20-44-es zöld számon állnak rendelkezésre.
Forrás: Miniszterelnökség / WHO